Steeds meer organisaties gebruiken storytelling om waarden, geschiedenis en toekomstdromen te verankeren. Waar komen we vandaan, waar is het bij ons allemaal om begonnen en wat willen we met elkaar tot stand brengen om de wereld wat prettiger te maken? In een rijnlandse omgeving is het natuurlijker om verhalen te vertellen en te delen dan dat je je toevlucht zoekt tot powerpoint presentaties. Als alles voortdurend in verandering en beweging is, waarom lijkt het dan zo moeilijk om mensen mee te nemen in een proces van vernieuwing?

Wat motiveert ons wel?

Wat steeds meer duidelijk wordt, is dat niet zozeer de verandering zelf het probleem is, maar de factoren die van invloed zijn op de veranderbereidheid. Als je een plan neerlegt en vervolgens van medewerkers verlangt dat ze dit uit gaan voeren, is het niet de ambitie zelf waar mensen moeite mee hebben, maar het ontbreken van een gevoel van betrokkenheid. Ben ik voldoende bewust van de waarden en identiteit van de organisatie en mijn rol in het geheel? Voel ik me gewaardeerd om wie ik ben en wat ik kan? Is er voldoende aandacht voor wat ik zelf wil? Ben ik bewust van de toegevoegde waarde die we samen tot stand brengen? Er zijn leidinggevenden die menen dat veranderen een kwestie is van gewoon afwachten totdat ze het vanzelf doorhebben. Er zijn er ook veel die geloven dat je even door de zure appel moet bijten en flink moet doordrukken. In de hoop dat na verloop van tijd iedereen weer vergeten is hoe dat voelde. De werkelijkheid is dat mensen van nature in actie komen als er sprake is van vertrouwen, als ze zingeving ervaren en kameraadschap. En dan komen we weer in de wereld van verhalen terecht. We willen ons verbonden voelen, ons inzetten voor het verwezenlijken van dromen in het besef dat we iets waardevols te bieden hebben voor een ander. Dat is best lastig als je puur kijkt vanuit economisch voordeel en winstmaximalisatie. Maar het wordt al herkenbaarder als je laat zien dat je maatschappelijke meerwaarde realiseert.

We willen geraakt worden

Een waardengedreven organisatie zet verhalen in om al die grote woorden tastbaar te maken in de vorm van persoonlijke ervaringen. Als we ons kunnen identificeren met de hoop, twijfels en verlangens van onze cliënten, worden we bewogen om de juiste dingen te doen. Als we ons herkennen in de uitdagingen en successen van onze collega’s, willen we daar met dezelfde energie in deelnemen. We willen graag een voorbeeld nemen aan mensen die niet alleen geloven in een betere toekomst, maar die ook laten zien dat ze een ommekeer teweeg kunnen brengen. Dergelijke verhalen banen de weg voor spontane acties en gemotiveerde verandering.

Wil je voor de verandering ook actief met verhalen aan de slag?

www.hetverhalenweb.nl

Aanvraag Whitepaper Organisatielied

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper Power the Future

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!