Beleving en beweging tot stand brengen. Inspiratie voor wat je wil laten ontstaan. Dat is wat je wilt in een lerende organisatie. Als je positieve energie wil versterken ga je bij voorkeur op zoek naar verhalen van kracht en mogelijkheden, van verrassende inzichten, verhalen van mensen die belemmeringen overwinnen en leren van het verleden. Verhalen van hoop en vertrouwen en van inspirerende toekomstbeelden.

Dergelijke generatieve verhalen creëren het verlangen om te gaan doen waarover je droomt, het versterken van de intentie tot actie. Als je authentieke en duurzame verandering wenst, is het belangrijk dat je iets voortbrengt en tot leven wekt dat er nog niet was of dat opnieuw wordt her-innerd. De gesprekken die we voeren, de verhalen die we delen en de betekenis die we construeren, dragen bij aan het creëren van die werkelijkheid. Generatieve verhalen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan verandering en ontwikkeling in organisaties en in de samenleving. Het gaat erom sterkten te vinden en te verbinden die gesprekken over een gewenste toekomst op gang brengen, een toekomst die gebaseerd is op de kracht die er al is. Beeldverhalen en Video zijn uitermate geschikt om dialoog te stimuleren, om betekenissen te delen en de interactie te bevorderen, zowel tussen medewerkers onderling als tussen medewerkers en andere belanghebbenden. Beeldtaal is daarmee niet alleen de aanjager van een proces van betekenisgeving, maar ook een krachtige uitdrukkingsvorm waarmee betekenissen kunnen worden gedeeld. Door de inzet van online video maak je het karakter en de ambities van de organisatie tastbaar in persoonlijke verhalen.

Om gezamenlijk leren en ontwikkelen te ondersteunen, biedt Godding & co een sociaal intranet (CommuniTree) voor medewerkers waar zij elkaar eenvoudig kunnen vinden op ieders expertise en waarop ze concrete vragen en verhalen kunnen delen die illustratief zijn voor de ambities en koers van de organisatie. Door op deze manier met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen, ontstaat er herwaardering voor wat vanzelfsprekend leek, begrip voor verschillen en bewustwording van gemeenschappelijkheid. Voorbeeld van zo’n sociaal intranet is Thuis in de Wereld voor Edu-Ley, een organisatie voor primair onderwijs.