We zijn te gast op het stafbureau van INOS, een organisatie voor primair onderwijs in Breda met meer dan 30 scholen. Rond de tafel zitten 8 deelnemers aan onze masterclass PechaKucha. Deels coördinatoren van kenniskringen, deels directeuren van basisscholen. INOS heeft de ambitie om het onderwijs op haar scholen toekomstgericht te maken. Onder de noemer Grenzeloos Leren geven professionals hier op verschillende manieren invulling aan, onder andere door nieuwe ideeën uit te proberen, ervaringen met elkaar te delen en effectieve onderwijsontwerpen te promoten.

Onderwijsambities die gehoord willen worden

Onze deelnemers aan de masterclass PechaKucha hebben allemaal een verhaal. Een droom over echte kanteling in het onderwijs, de overtuiging dat de ontwikkeling van leerlingen anders gemonitord moet worden, verhalen over kansrijke initiatieven en succesvolle projecten. Deze INOS professionals willen bewustwording bij collega’s en beleidsmakers versterken, hun teams overtuigen, activeren of ondersteunen. Ze hebben behoefte aan een presentatievorm waarmee ze niet alleen informatie overbrengen, maar waarmee ze mensen ook kunnen inspireren, kunnen meenemen in een passende beleving of kunnen oproepen tot samenwerking. Een verhaal dat niet alleen rationeel klopt, maar ook het juiste gevoel overbrengt. En dat is nu juist de kracht van de PechaKucha benadering. Laten we eens wat dieper verkennen wat de kenmerken en voordelen van een PechaKucha zijn en hoe we dat in de masterclass hebben gekoppeld aan Storytelling technieken.

Meer bereiken door te begrenzen

Pecha Kucha is een presentatietechniek, bedacht door twee architecten uit Tokyo; Het is Japans voor prietpraat, maar die vertaling doet geen recht aan wat je ermee kunt bereiken. Een PechaKucha bevat 20 afbeeldingen waarvoor je elk 20 seconden de tijd hebt. Een presentatie duurt dus precies 20 x 20 seconde, oftewel 6:40 minuten. De beelden helpen je bij het onthouden van je verhaal. De spelregels maken het uitdagend: je wordt gedwongen om in minder dan 7 minuten te vertellen wat je luisteraars willen weten. Je moet je verhaal dus goed opbouwen met een centrale boodschap en duidelijke verhaallijn, afgestemd op je publiek en daarbij gebruik maken van verhaaltechnieken. De focus ligt op wat je zegt, maar de keuze van je beelden is cruciaal om congruentie tot stand te brengen, om je publiek te boeien en maximale impact tot stand te brengen. In een PechaKucha word je uitgedaagd om met minimale middelen zo veel mogelijk zeggingskracht tot stand te brengen. Juist hier schieten beelden te hulp, omdat ze associatief aanvullen wat je woorden vertellen.

Aandacht voor de binnen- en buitenkant

In de masterclass voor INOS vroegen we de deelnemers eerst om na te denken over hun centrale boodschap en over hun User Stories. User Stories zijn de perspectieven en motieven van je toehoorders en geven aan wat de gewenste effecten en acties zijn die je met jouw verhaal hoopt te bereiken bij jouw publiek. Aangezien je vaak meerdere doelgroepen wil aanspreken, heb je dus ook meerdere User Stories. Het is even puzzelen om de juiste formulering te realiseren, maar het helpt je enorm om je verhaal af te stemmen op wat je publiek nodig heeft en voor ogen te houden waarom jouw verhaal waarde toevoegt aan de samenleving.

IMG_0715

Je verhaal menselijk en meeslepend maken

In het opzetten van een verhaallijn kan het behulpzaam zijn om elementen van de ‘Reis van de held’ als kapstok te gebruiken. Dat is een metaforische cyclus die de patronen beschrijft die ten grondslag liggen aan de klassieke verhaalstructuur. De held in het verhaal – dat kun je zelf zijn of iemand anders – geeft gehoor aan een (innerlijke) oproep om in actie te komen, ondanks twijfel de drempel over te stappen. Het avontuur komt op gang. Al snel ontstaat weerstand bij de held of zijn omgeving tegen de verandering die op komst is. Mede door de invloed van helpers en tegenstanders lukt het de held om een eigen koers te varen en eerste successen te behalen. De echte beproevingen moeten dan nog komen. Ze dagen de held uit om volledig op eigen kracht te vertrouwen en zich onzelfzuchtig in te zetten voor het grotere belang. Als de rook is opgetrokken volgt de terugkeer naar het licht, waar het elixer wordt overgedragen aan de mensen die het nodig hebben. Dat kan een concrete gave zijn, een inzicht of een morele les.

IMG_0716

Wat wil je laten plakken?

Na de toelichting van de verschillende mogelijkheden om je verhaal op te bouwen, gingen de deelnemers aan de slag om met behulp van post-its hun verhaalcomponenten te inventariseren. Wat zijn essentiële zaken die je wil aanstippen, wat zijn je drijfveren, wat zijn de huidige knelpunten die je aanzetten in beweging te komen, wat zijn de draken die je moet overwinnen, wie helpt je op weg, wat zit in de weg, wat ga je inzetten, wat is je uiteindelijke doel?

De post-its werden verticaal en horizontaal geordend om de verhaallijnen en de samenhang tussen de verhaalcomponenten aan te geven. De deelnemers lichtten hun keuzes vervolgens toe aan hun collega’s, die daarna vragen konden stellen of tips konden geven. Ze hanteerden hierbij de checkpunten die eerder waren behandeld. Nadat de post-it collages waren gefotografeerd, kregen de deelnemers de opdracht mee naar huis om voor de volgende sessie hun storyboard voor te bereiden en daarbij 20 illustratieve beelden te zoeken.

IMG_0730

De PechaKucha bouwen en presenteren

Twee weken later had iedereen een laptop bij zich en werden de prints van de foto’s uitgestald in de volgorde die paste bij de respectievelijke verhalen. Na een rondje toelichtingen bij de keuzes was het tijd om de PechaKucha’s ook echt te gaan maken in powerpoint of Keynote. Dat lukte iedereen uiteindelijk probleemloos, zodat de deelnemers zich konden gaan voorbereiden voor hun presentaties, waarvoor ze de tekst hadden uitgeschreven op een papiertje. De resultaten waren boven verwachting.

Applaus oogsten

Terwijl ieder een persoonlijke stijl liet zien in de manier van presenteren en verhaalopbouw, was het duidelijk dat de kracht van de gekozen beelden aanzienlijk had bijgedragen aan de impact van de verhalen. De reacties van de deelnemers waren na afloop dan ook uitermate positief. De Masterclass PechaKucha had hen geholpen om hun verhaal tot de essentie in te dikken en overtuigend voor het voetlicht te brengen. Natuurlijk moest er nog wel het een en ander geschaafd en bijgesteld worden om het helemaal naar wens te maken, maar nu het PechaKucha vuur eenmaal was aangewakkerd, zagen de deelnemers dat met het volste vertrouwen tegemoet.

De PechaKucha Masterclass is een coproductie van Het Inventief en Godding & co.

Heb je interesse om je verhaal ook in PechaKucha vorm te leren maken, schrijf je dan in voor onze open training.

Aanvraag Whitepaper Organisatielied

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper Power the Future

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper WerkenBij.FM

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!