Laat ruimte voor meer antwoorden op dezelfde vraag

In de krant zat laatst een insert van Shell, waarin de multinational een lans brak voor techniekonderwijs en pleitte voor het versterken van de nieuwsgierigheid van leerlingen. Aan het woord is Juliette Walma van der Molen, hoogleraar talentontwikkeling, wetenschap en techniek aan de Universiteit Twente. In haar onderzoek naar de rol van techniek in het onderwijs toont ze aan dat er nog veel winst te behalen is. Hoog tijd dat het onderwijs afstapt van standaard methodes en vaste stramienen. En wetenschap en techniek als kans omarmt om vakoverstijgende verbindingen aan te brengen.

Benut nieuwsgierigheid

Tot nu toe leerden we leerlingen dat er maar één antwoord op een vraag mogelijk was of één manier om iets aan te pakken, terwijl we juist mensen nodig hebben die creatieve oplossingen voor de vragen van onze tijd weten te bedenken, aldus Juliette. Daarbij hebben vooral jonge kinderen van nature een tomeloze nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij maatschappelijke thema’s, zoals het milieu. Het is een enorme kans om juist in die gevoelige periode de motivatie van kinderen aan te wakkeren.

Maak het onderwijs interessanter

Een ander ontwikkelpunt dat de hoogleraar aansnijdt, is het imago van techniek in het onderwijs. Van der Molen stelt dat veel ouders en leerkrachten technische beroepen, met name op mbo niveau, vaak als inferieur aan kennisberoepen beoordelen terwijl je ook met een beroep als loodgieter een waardevolle bijdrage aan de samenleving kunt leveren.

Wat ook niet meehelpt is dat de algemene interesse in techniek bij veel leerkrachten in het basisonderwijs onder de maat is. Het is belangrijk dat leerkrachten een positieve houding ontwikkelen ten opzichte van techniek en daarbij niet zozeer gebruik maken van voorgeprogrammeerde kistjes, maar leerlingen juist door vrije opdrachten ervaringen laten opdoen. Laat ze met bepaalde materialen een bouwopdracht uitvoeren op basis van één criterium en kijk hoeveel verschillende oplossingen eruit voortkomen. Volgens Van der Molen hoeven leerkrachten niet alles overboord te gooien van het huidige vakaanbod, maar moet er dringend worden geëxperimenteerd met verbreding van het onderwijs, waarin vaardigheden integraal en betekenisvol aan bod komen.

 

Aanvraag Whitepaper Organisatielied

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper Power the Future

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper WerkenBij.FM

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!