Blog

Hier vind je mijn periodieke bijdragen -artikelen en blogberichten – over organisatie identiteit, waardengedreven ontwikkelen, storytelling, employer branding, organisatie ontwikkeling, duurzaam werkgeverschap en community building.

MVO als uiting van menselijke waardigheid

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland gaf hoogleraar Klaas van Egmond een presentatie over de ontwikkeling van waarden in de historie en de noodzaak om de balans te zoeken op de assen 'eigenbelang en aandacht voor de ander' en een materiële versus...

Lees meer

Het resultaat van afstemming

(vrij naar een fragment uit de conference ‘Hoe laat begint het schieten’ van Lebbis) Er waren eens twee voetballers. Ze speelden in hetzelfde team als aanvaller, waren fanatiek en gingen vooral voor eigen succes. Laten we de een Bert noemen en de ander Karim. Op een...

Lees meer

We gaan meer delen wat ertoe doet

Volgens Joe Pulizzi (http://www.joepulizzi.com) wordt 2012 het jaar waarin veel bedrijven actief aan de slag zullen gaan met content marketing. Marketeers vervullen steeds meer de rol van uitgevers. De eenzijdige reclameboodschap zal in toenemende mate plaats maken...

Lees meer

Alles begint met een wens

Een verhaal van www.zinnigeverhalen.nl Lang geleden woonde er een kleine jongen heel tevreden in een huisje op een groene heuvel. Hij was echter niet helemáál zonder wensen. Er was iets wat hij liever wilde dan wat ook. 
Iedere avond zat hij op de traptreden voor zijn...

Lees meer

Is identiteit veranderbaar?

Jezelf opnieuw uitvinden. Een nieuwe persoonlijkheid worden. Dat kan nooit, zou je zeggen. En toch zijn veel organisaties daar voortdurend mee bezig. En getuige alle trainingen en opleidingen is transformatie op het persoonlijke domein evenzeer een belangrijke trend....

Lees meer

Verhalen waar je iets mee hebt

Elke verandering begint op het niveau van het verhaal. De manier waarop we de werkelijkheid percipiëren en ervaren is gebaseerd op de verhalen die we vertellen en waar we naar luisteren. Volgens Raf Stevens, http://www.corporatestoryteller.be zijn verhalen gebaseerd...

Lees meer

Een nieuw toekomstscenario? Stel je voor dat het kan.

Als we veranderingen willen, zullen we een ander verhaal moeten vertellen. In ieder geval een scenario van hoop. Wat we nu in gang zetten, kan het verschil maken voor veel velen. Het is een kwestie van keuzes maken, maar ook erop vertrouwen dat het anders kan....

Lees meer

Communiceren in de kleur van de gewenste cultuur

Wat is de beste manier om een merk duurzaam te onderhouden? Het sleutelwoord is organisatiecultuur. Als je de cultuur op orde hebt, (qua denken, voelen en doen), volgen andere zaken als vanzelfsprekend, zoals een uitstekende klantenservice, een sterk imago en...

Lees meer

Betekenisvol veranderen

Betekenis geven blijkt een verbindende schakel tussen veranderkunde en (interne) communicatie. Bij de aankondiging van een verandering in een organisatie overheerst bij de organisatieleden één gevoel: onzekerheid. Ze zullen deze onzekerheid trachten te verminderen...

Lees meer

Hoe rekbaar is de claim van duurzaamheid?

Verslag van CSR Communication Conference Amsterdam Vrijdag 28 oktober was ik in Amsterdam voor de CSR Communicatie Conferentie, georganiseerd door onder andere de Universiteiten van Amsterdam (UVA en VU), Kopenhagen en Ljubliana. De donderdag had ik helaas moeten...

Lees meer

De kracht van beleving

Met de kracht van beleving kun je hele werelden laten ontstaan. Het geheim van succes zit soms in de details. Word je in gedachten meegenomen in nieuwe mogelijkheden en ervaring van kwaliteit? Is wat je ziet een uiting van pure passie of oprechte overtuiging? De echte...

Lees meer

Waardevermeerdering door focus op cultuur èn performance

In het boek Beyond Performance: How Great Organizations Build Ultimate Competitive Advantage stellen de auteurs Scott Keller and Colin Price dat organisaties structureel meer waarde kunnen creëren als ze zowel aandacht schenken aan prestaties in de vorm van...

Lees meer

In het oog van de storm

Eens een keer iets anders dan theoretische verhandelingen en beschouwingen. Zo nu en dan worden er ook gedichten 'ingeblazen'. Hieronder een tekst die ik heb geschreven naar aanleiding van een schilderij.   Flarden van de morgen scheuren zich uit hun cocon Over...

Lees meer

Leidinggeven aan professionals; overtuigen of betrekken?

Vraag je leidinggevenden in non-profit over leiderschap en persoonlijke missie, dan blijken er vaak kernwaarden genoemd te worden die samenhangen met vertrouwen, inspiratie, ontwikkeling en authenticiteit. Dat geeft aan dat ze een organisatie willen bouwen die...

Lees meer

Naar een nieuwe verbondenheid

De belangrijkste manier om weer een besef van verbondenheid in onze samenleving te creëren, is het uitbreiden van de definitie van wie we zijn. Wanneer het wedijverend karakter van menselijke groepen wordt opgeheven, beginnen mensen op te bloeien. Wij kunnen net als...

Lees meer

Vrije en verbonden verzen

Een paar jaar geleden heb ik een keer een verzameling sfeerteksten en gedichten op een rij gezet. Die zijn voorzien van een fraaie vormgeving bijeengebracht in een boekje dat ik in eigen beheer heb laten maken. Voor € 10,- euro stuur ik je een exemplaar toe. Hieronder...

Lees meer

Aanvraag Whitepaper Organisatielied

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper Power the Future

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper WerkenBij.FM

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!