Hoe vind je verhalen in je organisatie?

Een jonge vrouw wordt wat verward en met lichte hoofdpijn wakker in een hotelkamer. Zonnestralen priemen in haar ogen en weerkaatsen op een gouden ring met diamanten. Er liggen overal kleren over de grond; sokken, herenschoenen, een kostuum een trouwjurk. Dan gaat de deur van de badkamer open en stapt George Clooney op haar af. Als hij de laptop openslaat en haar een villa aan het water laat zien, verschijnt de tekst: some people are lucky in life. For the rest of us, saving up can be smart.

Dit verhaal van de Noorse bank DNB betekende het begin van een nieuw elan voor het bedrijf. Je kunt mensen overtuigen om te sparen, maar je kunt ook een verhaal vertellen waarmee je het publiek zelf de conclusie laat trekken. Onderstaand 9 tips om verhalen in je eigen organisatie op te sporen, die op een natuurlijke manier aantonen wat je wil overbrengen.

  1. Zoek op social media naar berichten van klanten waar je op aan kunt haken. Dat Deed southwest airlines bijvoorbeeld toen ze een tweet voorbij zagen komen van een man die zijn vriendin in het vliegtuig ten huwelijk wilde vragen. Southwest schreef een verhaal dat de bruidegom weer kon overnemen op zijn blogpagina.
  1. Vertel over de periode dat je begon met je bedrijf of de eerste fase van je organisatie. Mensen horen graag hoe het ooit begon en wat ervoor nodig was om doorbraken te realiseren. Wat hielp je op weg? Wie waren je mentoren? Wie waren je eerste klanten?
  1. Zorg voor reporters die op zoek gaan naar vermeldenswaardige verhalen. Richt een persruimte in en zorg voor periodieke reuring.
  1. Gebruik een zoekmachine om frequent gezochte onderwerpen te vinden. Als je zonnepanelen maakt en je vindt op het onderwerp energie veel items over subsidies, schrijf dan een serie blogs over besparingstips.
  1. Vind een medewerker of klant die een trend vertegenwoordigt. Je kunt een trend signaleren, maar je kunt ook iemand interviewen die tot de pioniergroep behoort.
  1. Gebruik bronnen om andere bronnen te vinden. Stel dat je een tip krijgt om een medewerker te spreken over een bepaald onderwerp, maar die medewerker blijkt teveel in jargon te praten, vraag dan aan die persoon of ze wellicht een andere collega kent met dezelfde passie.
  1. Zet klanten in de schijnwerpers die moeilijkheden hebben overwonnen. Op de blogpagina van Southwest Airlines staat een stuk over een man die door een ski-ongeluk gedeeltelijk verlamd was geraakt, maar die dankzij een fonds van het luchtvaartbedrijf in een gespecialiseerd ziekenhuis grote vooruitgang boekte.
  1. Neem je publiek mee achter de schermen. Meestal zie je aan de buitenkant niet wat er aan de binnenkant voor mooie dingen gebeuren. Achter saaie gevels schuilen talrijke aanknopingspunten voor magische momenten, zoals medewerkers die hun ziel en zaligheid leggen in het maken van ambachtelijke producten.
  1. Schrijf ook over vergissingen die gemaakt zijn en wat je daarvan geleerd hebt. Klanten willen graag te maken hebben met echte mensen, met wie ze zich kunnen identificeren. Geen perfect geoliede machine, maar mensen die net als jij en ik fouten maken.

 

Bron: Strategic Storytelling, Lawrence Ragan Communications, inc.