In de lente van 1988, opende Patagonia, een bedrijf in outdoorkleding, de eerste winkel in Boston. Binnen enkele dagen kregen de medewerkers last van hoofdpijn. Het bleek te maken te hebben met het ventilatie systeem, dat de lucht liet circuleren. In die lucht bleek formaldehyde te zitten van het finishen van de katoenen kleding die in de kelder was opgeslagen. Ze lieten dit verder onderzoeken en kwamen tot de conclusie dat conventioneel katoen wordt verbouwd met gebruikmaking van pesticiden. Katoen bleek tot een van de meest destructieve gewassen te behoren. Met die kennis konden ze onmogelijk verder gaan met conventioneel katoen als basis voor onze sportkleding. Patagonia schakelde volledig over naar organische materialen in 1996.

Patagonia bewaakt elke fase in het proces van gewas tot gereed product. Het bedrijf begon de milieu impact te meten van elke gebruikte grondstof en publiceerde dat in The Footprint Chronicles®. Corporate responsibility werd vertaald naar gezonde werkomstandigheden en eerlijke beloning voor iedereen werkzaam voor het bedrijf, van toeleverancier tot eigen personeel. Er volgden vele experimenten zoals fleece jackets van gerecyclede plastic flessen. Er werd kritisch gekeken naar het verbruik van papier, elektriciteit en olie en ook op sociaal vlak werden aanzienlijke stappen gezet, zoals ziektekostenverzekeringen, ouderschapsverlof, kinderopvang en stageplaatsen voor medewerkers van milieuorganisaties. Een procent van de opbrengst gaat naar milieu-activisten. Patagonia ziet dit als een kwestie van balans, om iets terug te doen voor de impact op natuurlijke systemen. Na verloop van tijd evolueerde de giften naar winstdeling. Patagonia zet zich af tegen ongebreidelde economische groei en consumptiegedrag. Iets wat treffend wordt neergezet in deze campagne: “Don’t Buy This Jacket.”

Patagonia is misschien niet het meest verantwoordelijke bedrijf, zoals ze zelf zeggen, maar ze geloven in de waarde van de reis. Er is geen kaart, alleen een idee van bestemming en het lef om elke dag een stap te zetten.

Bekijk de film: https://www.youtube.com/watch?v=z20CjCim8DM

Aanvraag Whitepaper Organisatielied

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper Power the Future

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!

Aanvraag Whitepaper WerkenBij.FM

Vul uw emailadres in en ontvang de gratis whitepaper.

Bedankt!