De verhalende mens

Wat mensen over de hele wereld verenigt, is de natuurlijke aanleg om verhalen te vertellen en ernaar te luisteren. Ter verstrooiing, maar ook om de groepsidentiteit te bevestigen en culturen te vormen. Al sinds mensenheugenis vertellen ouders en leraren verhalen om normen en waarden over te dragen. Verhalen raken de essentie van het leven. In parabels, sprookjes en legenden laten we ons meevoeren in de strijd tussen goed en kwaad en herkennen we eigenschappen die we willen versterken of juist willen afzwakken in onszelf. Mythen vertellen over heldenverhalen, romanschrijvers en scriptwriters van soaps en hollywoodfilms gebruiken klassieke verhaalstructuren om ons te laten meeleven met de hoofdpersonen.

Het verhalend vermogen zit in onze genen. En toch zie je dat in overheid, wetenschap, bedrijfsleven, zorg en onderwijs het verhaal vaak het onderspit delft ten gunste van schema’s, factsheets en cijfers. De hernieuwde aandacht voor storytelling weerspiegelt de tijdgeest waarin we ons weer willen verbinden op herkenbare emoties en willen leren van ervaringen van andere mensen. En wat misschien nog essentiëler is, we zien in dat verhalen ons kunnen helpen om met elkaar een nieuwe werkelijkheid te laten ontstaan.

Er zijn tal van verschijningsvormen van verhalen. Ik noem er een paar.

Wat kun je met verhalen in je organisatie?

Mensen komen in beweging door emotie, niet door feiten. Verhalen benadrukken waar je vandaan komt, wat je waarden zijn en wat je met elkaar deelt. Ze laten zien wat de oorspronkelijke bedoeling is en versterken het vertrouwen. Verhalen brengen de menselijke maat terug en zorgen voor verlevendiging van feiten en cijfers.

Storytelling verbindt medewerkers op identiteit en geeft positieve perspectieven op een gewenste toekomst. Door herkenbare persoonlijke ervaringen te verbinden aan gezamenlijke identiteit en ambities versterk je het gevoel van betekenisgeving en nodig je uit om in beweging te komen. Inspirerende leiderschapsverhalen bieden inzicht in het ‘waarom’ van de organisatie, tonen kracht en bezieling en presenteren een aanlokkelijk vergezicht.

Een aantal cases

Bekijk hier een paar voorbeelden van story projecten.

Training Storytelling, iets voor jou?